교과목안내

3학년 - 1학기

제목
 과목명 진로지도 V 영문명 Councelling of life course V
학점/시수 0.5/0.5 영역구분 진로지도
  • 학생들에게 진로, 학사, 대학생활, 인성, 고충처리, 취업 등에 관한 지도를 효율적으로 시행함으로써 면학분위기를 향상하여 취업증진에 기여하고 졸업 후에도 추후 지도를 통하여 사제간의 긴밀한 협조관계를 유지하게 하는 교과목이다.
  • This course is to offer advice to students on future career, university affairs, humanity and dealing with life difficulties. In addition, the subject will improve atmosphere conducive to academic pursuit on campus and employment rate as well. Even after graduation, the instructor will have a good and close relationship with students through continuous guidance.
 과목명시장조사론영문명

Marketing Research

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 현대기업의 마케팅 활동에 있어서 적절한 마케팅 정보를 입수, 분석하기 위해 마케팅을 비롯한 제 사회과학에서의 조사방법에 관한 기본적 내용을 이해하고, 실제 마케팅조사의 운용 사례 및 실습을 통하여 과학적 조사방법을 체계적으로 연구하는데 목적을 둔다.
  • This class raises the awereness on the objectives and importance of makketing survey in the business managementm and increases the understanding on marketing survey by adapting various procedures and techniques to real management situation.
 과목명브랜드관리영문명Brand Management
학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 브랜드관리는 성과가 우수한 기업의 주요한 부분중 하나이다. 효과적인 브랜드관리는 그 결과 우수한 재정, 충성심 높은 고객등의 경쟁우위를 갖게 한다.
  • This is among the top priorities of high performing companies. Effective brand management drives superior financial results, consumer loyalty and competitive insulation.
 과목명투자론영문명

Investment Theory

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 현재의 확실한 자복을 투자하여 미래의 불확실한 소득을 획득하기 위한 행위를 투자라고 하며, 이에 관하여 정립된 여러 가지 이론들을 투자론에서 강의한다. 증권시장의 이해, 증권의 가치평가, 포트폴리오관리와 성과측정 등에 대한 이론의 이해와 투자기법의 습득은 매우 중요하다. 여러 가지 파생증권의 의의와 그 가치평가이론도 포함된다.

  • Investments involves determining what fraction of one’s money to put into stocks, bonds, and other investments in order to obtain the highest amount of return per amount of risk taken. This course provides an understanding of how financial markets function and how investors value financial securities. Investment covers utility maximization, portfolio optimization, the pricing of equity, fixed income, and derivatives, and market efficiency.
 과목명중소기업론영문명

Management Theory for Small Business

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 중소기업의 역할과 중요성 및 기업가정신을 재조명하고, 중소기업의 활성화와 창업 성공을 위해서 중소기업의 경영자가 기본적으로 갖추어야 할 조건 등을 학습하고, 중소기업을 유지, 성장시키는 데 필요한 지식과 기술, 운영의 올바른 방향성을 제시한다.

  • We do so by empirically examining the types of strategies employed by entrepreneurial and small business ventures. Contrary to common assumptions, we find the essence of small firm strategy is to stay small. We discuss the implications of our findings for future research and practice.
 과목명공급사슬관리영문명

Supply Chain Management

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 공급사슬관리를 부각시킨 근본요인인 정보기술 요인과 개념적 구상요인, 조직의 활용과 같은 비정보기술적인 측면에서 성공 공급사슬구축운영과 관련된 여러 이슈에 대해 살펴본다.

  • This course provides an overview of the concepts that relevant to support supply chain management operation that is related to information technology factors and organizational conceptual points.
 과목명

아웃도어스포츠기업실무

영문명

Practice of Outdoor Sports Business

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 본 교과목은 링크사업중 아웃도어스포츠 글로벌 마케팅 전문가과정을 위해 개설 되었다. 이 교과목은 학생들에게 아웃도어, 스포츠 그리고 여가등의 다양한 기업실무를 학습하며 학생들에게 이들의 영역에 대한 조직적이며 다양한 학습내용을 제공한다. 학생들은 이를 통해 관리적 개념과 과정으로 해당분야 전문가가되며 뿐만 아니라 학생들은 현업의 능력을 갖게 된다.

  • This one semester course will offer students a look at the diverse, expanding ?eld of outdoor, sports and recreation company. It will provide a comprehensive look at the basic organizational structures found in the sports company and industry. Students will examine applications of managerial concepts and processes, and the ways in which organizations interact with each other. Also, Stdudents will get the ability of real worlds.
 과목명

e-ERP관리

영문명

e-ERP Management

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • e-비즈니스 시스템의 전반적인 이론과 각 분야별 기법과 내용에 대한 이해를 도모하고, 이론의 개념을 심화시킨 응용에 적절히 대응하는 능력을 배양시킨다. 또한 기업 새로운 경영전략과 컨설팅 방안을 모색하려는 ERP관리자, 경영진들을 위한 사례를 학습한다.

  • each students will learn about e-business  system's overall theory. They will also  learn how to deal with each subject's techniques. also students will experience new business strategies and consulting policies in corperate, for ERP managers and CEOs.
 과목명

회계정보시스템

영문명

Accounting Information System

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 컴퓨터가 도입된 조직의 회계처리 및 회계정보제공에 대한 방법을 숙지한다. 컴퓨터와 회계정보시스템과의 관계와 회계정보시스템의 분석 등을 다루며, 컴퓨터를 이용한 회계처리를 실습하게 된다.

  • Introduction to the concepts, objectives and inportance of properly designed accounting information systems. Extensive study of inernal contros including systems documentation.
 
 

3학년 - 2학기

제목
 과목명 진로지도 VI 영문명 Councelling of life course Ⅱ
학점/시수 0.5/0.5 영역구분 진로지도
  • 학생들에게 진로, 학사, 대학생활, 인성, 고충처리, 취업 등에 관한 지도를 효율적으로 시행함으로써 면학분위기를 향상하여 취업증진에 기여하고 졸업 후에도 추후 지도를 통하여 사제간의 긴밀한 협조관계를 유지하게 하는 교과목이다.
  • This course is to offer advice to students on future career, university affairs, humanity and dealing with life difficulties. In addition, the subject will improve atmosphere conducive to academic pursuit on campus and employment rate as well. Even after graduation, the instructor will have a good and close relationship with students through continuous guidance.
 과목명경영전략영문명

Strategic Management

학점/시수 3/3 영역구분 전공필수
  • 경영의 주요분야인 생산, 구매, 판매, 금융, 인사 등에 관한 제 운영과 방침을 평가하고, 관리 통제할 수 있는 능력과 현실적 여건에 알맞은 장, 단기 계획의 수립 및 집행에 적합한 제 이론을 제시하는 것을 목표로 한다.
  • This course aims to examine the importance of business strategies and the process of strategic development. Along with the analysis of the external and internal business environment for each company specifically concerned, this course examines practical methods as well as the theories required for differentiated and specific strategies for companies have a competitive edge.
 과목명노사관계론영문명Labor Relations
학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 산업평화를 위한 건전한 노사관계의 정착을 위한 전제로서 노사관계 전반, 즉 노사관계의 역사적 배경, 기본성격, 형성요인, 단체교섭, 임금문제등의 문제를 기업적 차원에서 검토, 분석한다.
  • Systematic study of effective management principles and cases of labor-management relations to improve the quality of life of workers and increase corporate productivity.
 과목명파생상품이론영문명

Financial Derivatives

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 선물, 옵션, 스왑 등 기초증권의 다양한 결합에 의하여 창출되는 금융파생상품을 학습한다. 주요 내용은 통화선물, 금리선물, 주가지수선물 등 금융선물의 거래 및 손익관계, 위험회피의 전략, 옵션의 가격결정이론, 옵션거래 기법 및 스왑기법 등에 대한 이론과 실제, 현황 등을 학습한다.
  • This course covers one of the most exciting and important areas in finance: derivatives. Financial derivatives such as forwards, futures, swaps, and options allow a risk manager to mitigate or even eliminate unwanted risks her company is facing, thereby allowing the company to focus on its comparative advantage. The main objective of this course is to help students gain the intuition and to provide the necessary skills for pricing and hedging of derivative securities, and for using them for investment, risk management, and prediction purposes.
 과목명

기술경영

영문명

Technology Managment

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 초미의 관심사가 되고 있는 기업의 기술환경 변화의 불확실성을 이해하고 이러한 기술환경 변화에 신속히 대응하기 위한 체계적인 기술경영수단을 강구하는데 전략과 기술을 서로 통합적으로 다룬다.
  • This course is designed to provide the conceptual framework for the business strategy based on the rapid technology changing business environment.
 과목명

신제품개발론

영문명

New Product Development(NPD)

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 신제품개발론은 다국적 기업에서부터 번창하는 스타트업에 이르기까지 오늘날 대부분의 기업을 위한 핵심 경영 활동이다. 실제 NPD 계획 정책, 프로세스 및 구조는 산업 및 조직에 따라 다르다. 이러한 NPD 접근법의 다양성에 기여하는 요소들은 지배적인 기업 문화, 특정 사업이나 산업의 고유한 요소들(구매 주기 등)이 있다. 마케팅 과학과 경영을 했던 경험은 제품이 무엇이던, 공통 신제품 기획 활동의 단계별 순서를 안내한다는 규범적인 틀을 만들어냈다. 신제품 기획 과정에서는 일반적인 신제품 개발 계획 주기의 주요 측면에 대한 요약 시뮬레이션을 제공한다. 본 코스는 일반적으로 구상 등에 관여하는 단계에 수반되는 마케팅 관리 문제와 활동에 특히 중점을 둔다.
  • This course is a core managerial activity for most companies today, from multinational corporations to thriving startups. Actual NPD planning policies, processes, and structures vary across industries and organizations. Factors that contribute to this diversity of NPD approaches include the dominant corporate culture, the unique elements of a particular business or industry (purchase cycles etc.) and the extent to which a company is philosophically and operationally market-driven. marketing science and managerial experience have yielded normative frameworks that guide managers through a staged sequence of common new product planning activities, whether the product is popcorn or a mutual fund. This course in new product planning provides a condensed simulation of the key aspects of a typical new product development planning cycle. The course places particular emphasis on marketing management issues and activities that accompany phases commonly involved in conceiving etc.
 과목명

IT프로젝트관리

영문명

IT Project Management

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 본 교과목을 통해 일반적인 프로젝트 관리에 대한 개념을 제공한다. 프로젝트 목적 달성에 필요한 프로젝트 계획, 통제 및 평가와 관련된 위한 프로젝트 관리의 역할과 환경, 프로젝트 수명주기 및 다양한 기법들을 강조하고 있다. 이에 따라 본 교과목에서는 기술적 이슈뿐만 아니라 관리적 차원의 이슈에 중점을 두고 다루고 있다. 특히, 본 교과목의 교재를 통해 PMP 인증과 PMBOK 관련 많은 내용들을 제공하고자 한다.
  • This course is designed to provide the concepts with a general understanding of project management. Emphasis will be project management roles and environments, the project life cycle and various techniques of work planning, and control and evaluation to achieve project objectives. This course focuses on managerial issues as well as technical issues. Especially, Materials presented in this course will include many of the contents related to PMP certification and the Project Management Body of Knowledge(PMBOK).
 과목명

산업보안관리

영문명

Industry Security Management

학점/시수 3/3 영역구분 전공기초
  • 산업보안을 기업 측면에서 전사적으로 수행하기 위한 산업보안 경영관리에 대하여 학습한다. 여기서는 산업보안 경영관리란 무엇인지, 산업보안을 기업 내에서 수행하기 위한 방법론, 기업 내 산업보안을 위한 산업자산 식별 및 위험평가 방안, 전사적 차원의 관리체계 구축 및 사업 연속성 관리와 산업 보안 투자에 대한 성과분석 등에 대한 내용을 학습한다.

  • Learn about industrial security management to perform industrial security enterprise-wide. Here, what is industrial security management, methodology for implementing industrial security within a company, industrial asset identification and risk assessment plan for industrial security within a company, establishment of a company-wide management system, business continuity management, and investment in industrial security. Learning about performance analysis, etc