교과목안내

4학년 - 1학기

제목
 과목명진로지도 VII영문명Councelling of life course VII
학점/시수 0.5/0.5 영역구분 진로지도
  • 학생들에게 진로, 학사, 대학생활, 인성, 고충처리, 취업 등에 관한 지도를 효율적으로 시행함으로써 면학분위기를 향상하여 취업증진에 기여하고 졸업 후에도 추후 지도를 통하여 사제간의 긴밀한 협조관계를 유지하게 하는 교과목이다.
  • This course is to offer advice to students on future career, university affairs, humanity and dealing with life difficulties. In addition, the subject will improve atmosphere conducive to academic pursuit on campus and employment rate as well. Even after graduation, the instructor will have a good and close relationship with students through continuous guidance.
 과목명경영분석영문명

Business Analysis

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 기업의 경영성과에 관련되는 경영실제를 분석하여 기업의 강점과 약점을 파악하는 것이다. 기업의 이해관계자들은 경영분석의 결과에 기초하여 각자의 기업관련 목표를 달성하기 위하여 의사결정을 한다. 재무제표분석, 손익분기점분석, 레버리지분석, SWOT과 M&A분석, 기업가치의 평가 등을 포함한다.
  • Business analysis has the purpose to find the weakness or strength of the corporate practices related to corporate management performance. Corporate stakeholder makes several decisions to accomplish his corporate related goals on the base of business analysis. Business analysis includes financial statement analysis, break-even analysis, leverage analysis, swot analysis.
 과목명캡스톤디자인영문명Capstone Design
학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 캡스톤 디자인은 실제 학부 경영과정에 걸쳐 습득한 분석 및 설계 기술의 적용 필요로 하는 프로젝트에 대한 기회를 제공한다.
  • The course provides an opportunity on a hands-on project that requires application of analytical and design skills acquired throughout the entire undergraduate managenent curriculum.
 과목명광고론영문명

Advertising Management

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 광고 계획, 광고 제작, 광고 매체 선정, 광고 관리, 광고 효과측정 등을 위한 과학적 접근방법을 연구한다. 기본적인 광고이론 및 실무에 관한 지식습득 및 한국광고 실정에 관한 이해를 목적으로 한다.

  • This course introduces the fundamental theoretical framework of advertising, and links the role of advertising to the broader marketing communications context.
 과목명빅데이터 활용영문명

Big Data Analysis and Application

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 빅데이터 분석은 대용량의 정형 또는 비정형 데이터를 탐색하는 복합적인 절차로써, 빅데이터로부터 숨겨진 패턴, 알려지지 않은 연관관계, 고객의 특징이나 성향, 향후 시장 트렌드 등 밝혀지지 않은 유용한 정보를 찾아내는 과정이다.

  • This is the process of finding useful and undisclosed information such as hidden patterns, customer characteristics and future market trends through complex procedure that searches for large amounts of structured or unstructured data.
 과목명인터넷마케팅영문명

Internet Marketing

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 컴퓨터와 통신 관련 기술의 발전에 기초하여 새롭게 등장한 매체인 인터넷 환경하에서 글로벌 마케팅과 기업활동의 원리 및 실무에 대해 광범위한 이해와 관리능력을 배양한다. 이를 위해 온라인 마케팅의 주요과제와 인터넷 비즈니스 사업수행과정과 관련된 활동들에 대해 주제별 강의 및 토론을 수행한다.

  • This course is to understand and manage global marketing and corporate activities in the Internet environment, the new type of media that has emerged with the development of computers and communication technologies.
 과목명

정보시스템감사

영문명

Information System Audit

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 전산망의 급속한 확산에 따라 대두되는 정보화의 역기능에 대처하기 위한 정보시스템의 통제와 감사에 대한 일반적인 이해와 함께 실제적인 정보시스템 운영에 필요한 정보시스템감사의 절차, 감사증거, 감사조서 및 내부통제 등에 과한 제반 내용을 학습한다.

  • The fore in accordance with the rapid spread of computer network information service to deal with the adverse effects of and control of information systems audit with common understanding of actualInformation system of information systems audit procedure.
 
 

4학년 - 2학기

제목
 과목명 진로지도 VIII 영문명 Councelling of life course VIII
학점/시수 0.5/0.5 영역구분 진로지도
  • 학생들에게 진로, 학사, 대학생활, 인성, 고충처리, 취업 등에 관한 지도를 효율적으로 시행함으로써 면학분위기를 향상하여 취업증진에 기여하고 졸업 후에도 추후 지도를 통하여 사제간의 긴밀한 협조관계를 유지하게 하는 교과목이다.
  • This course is to offer advice to students on future career, university affairs, humanity and dealing with life difficulties. In addition, the subject will improve atmosphere conducive to academic pursuit on campus and employment rate as well. Even after graduation, the instructor will have a good and close relationship with students through continuous guidance.
 과목명경영조직이론과 실제영문명

Management Theory Practice

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 본 교과목은 조직의 특성에 대한 거시적 접근을 하고자 한다. 이에 대한이해가 경영자에게 경영설계와 조직관리가 조직성과에 영향을 미친다. 조직구조와 설계, 리더십, 효율적인 대화과정 관리 및 의사결정 관리 등 다양한 조직의 개념들을 다룬다.
  • Recently, the corporate environment is rapidly changing. This organizational theory cource helps organizations understand the organizational phenomena of the past and future, amid challenges and challenges.
 과목명국제재무관리영문명

International Financial Management

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 다국적기업의 재무관리자의 투자의사결정과 자본조달 의사결정 등의 이론적 기초를 터득하는 것을 목표로 한다. 국제자본구조 및 자본예산 등을 포함한 국제재무이론 및 실무 등을 다룬다. 국제재무관리 관련 실무의 분석적, 실무적인 능력을 함양한다.
  • The course aims at providing a solid understanding of international finance within a complex capital markets context. It emphasizes the managerial perspective of finance for a multinational corporation (MNC).
 과목명국제마케팅영문명

International Marketing

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 불확실한 국제마케팅 환경과 세계시장에서 비롯되는 기회, 위험 문제를 분석, 이해하는 동시에 이를 적즉적으로 활용할 수 있는 실천적 능력을 증대시키는 것을 목표로 한다.
  • Analyzing and understanding opportunities and risks arising from the uncertain international environment and global markets. It also increases the practical ability that can be used.
 과목명

경영실무관리

영문명

Business Practice Management

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • 기업의 현장에서 발생하는 경영계획에서 인사, 노무, 생산, 마케팅, 재무 및 회계에 이르기까지의 경영활동 전반에 관한 내용을 학습한다. 특히, 경영현장에서 발생하는 경영활동의 실무적인 내용을 중점적으로 학습함으로써 경영실무관리자로서의 역량을 함양한다. 아울러 본 교과를 통하여 경영관리사 자격시험에 효과적으로 대비한다.
  • Students learn about overall management activities, from business planning occurring in the workplace to human resources, labor, production, marketing, finance, and accounting. In particular, by intensively learning the practical contents of management activities occurring in the management field, the competency as a business practice manager is cultivated.
 과목명

유통관리론

영문명

Distribution Management Theory

학점/시수 3/3 영역구분 전공선택
  • ICT 발달ㆍ4차 산업혁명으로 야기된 소비생활과 유통환경 변화에 대하여 이해한다.

    유통의 개념과 유통구조에 대한 학습을 통해 상품 및 서비스의 흐름을 이해하고, 도ㆍ소매상의 기능 및 유통 경로의 다양한 구조를 파악한다.

  • Understand the changes in consumer life and distribution environment caused by the development of ICT and the 4th Industrial Revolution.

    Through learning about distribution concepts and distribution structure, we understand the flow of goods and services, the various functional structures of wholesale&retail and the distribution channels.